گروه آموزشی زبان انگلیسی استان کهگیلویه و بویراحمد

روش تدریس رویکرد ارتباطی CLT

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۳۰ ب.ظ

رویکرد ارتباطی

دانش آموزان  ممکن است قواعد کاربرد زبان را بدانند اما قادر به استفاده از زبان نباشند .وقتی که ارتباط برقرار می کنیم زبان را برای ایفای چند منظور مانند گفتگو ،تشویق و ترغیب یا قول دادن بکار می بریم . بعلاوه این منظور ها را در محتوایی اجتماعی ایفا می کنیم .گوینده برای بیان گفته خود شیوه خاصی را نه تنها بر اساس مقصود و سطح احساسات خود بلکه بر پایه مخاطب و نوع ارتباط با وی انتخاب میکند . برای مثال او ممکن است با دوست خود نسبت به کار فرمایش صریح تر باشد.

آنها باید قادر باشند تا دانسته های خود را در گفتگوی معنا دار بکار گیرند از طریق تعامل بین گوینده و شنونده است که معنا روشن می شود شنونده به گوینده باز خوردی می دهد که گفته های او را فهمیده است یا خیر .بدین ترتیب گوینده می تواند در آنچه که گفته تجدید نظر کند و چنانچه لازم باشد با معنای مورد نظز خود بار دیگر ارتباط برقرار نماید.

اطلاعات لازم در باره رویکرد ارتباطی

هدف معلم :هدف رویکرد مذکور داشتن دانش آموزانی با توانش ارتباطی است .توانش ارتباطی متضمن توانایی استفاده از زبان در موقعیت اجتماعی داده شده است برای نیل به این مقصود دانش آموزان باید صورتها ، معنا و نقش های زبانی را بدانند که برای اجرا یک نقش زبانی صورتهای مختلف بسیاری می تواند بکار برده شود و یک صورت نیز اغلب می تواند نقشهای متفاوتی داشته باشد

نقش معلم و نقش دانش آموز نقش معلم به عنوان تسهیل گر  یادگیری دانش آموزان است او مدیر فعالیت های کلاسی است کار او مشاوره ، پاسخ به سوالات دانش آموزان و نظارت برعملکرد آنان را بر عهده دارد دانش اموزان سر دسته مکالمه ،بطور فعال در گیر گفتگوی معنا دار در تلاش برای فهم بیشتر حتی زمانیکه دانش آنها از زبان مقصد ناقص باشد آنها از طریق ارتباط ارتباط را یاد می گیرند .

 مشخصه های فرایند رویکرد ارتباطی فعالیت های ارتباطی مانند بازی ، ایفای نقش ، و تکالیف حل مسئله می باشند فعالیت های واقعا ارتباطی دارای سه ویژگی شکافت اطلاعاتی ،انتخاب و باز خورد شکافت اطلاعاتی هنگامی بوجود می آید که یک طرف مکالمه چیزی را بداند که طرف دیگر نمی داند .ارتباط واقعی دارای هدف است یک گوینده براساس اطلاعاتی که از شنونده خود می گیرد  میتواند ارزیابی کند که به هدف خود رسیده است یا خیر اگر شنونده مجال ارائه چنین باز خوردی را به گوینده نداشته باشد در آنصورت ارتباط غیر واقعی است دیگر مشخصه رویکرد ارتباطی استفاده از وسایل کمک آموزشی واقعی است بهتر آن است که به دانش آموزان فرصتی داده شود تا راهبرد های یادگیری زبان را مانند گویندگان زبان مقصد در خود پرورش دهند.تعامل دانش آموزی با تعداد کم برای بالا بردن زمان اختصاص یافته برای هر دانش آموز مناسب است تا گفتگوی معنادار خود را یاد بگیرد .

رابطه معلم با دانش آموز معلم آغازگر فعالیت ها است اما همیشه با دانش آموز تعامل ندارد گاهی اوقات طرف ارتباط است اما بیشتر اوقات او موقعیت هایی را بوجود می آورد تا ارتباط بین دانش آموزان را بالا ببرد . دانش آموزان با یکدیگر بسیار تعامل دارند آنها این تعامل را به اشکال مختلف دو نفره ،سه نفره ، گروه های کوچک و گروه های جمعی نشان میدهند.

احساس دانش آموز در این رویکرد بوسیله اشتراک عقیده و نظر با دانش آموزان بر پایه ای منظم به آنها فرصت ابراز وجود می دهند . این به دانش اموزان کمک خواهد کرد تا زبان خارجی را با شخصیت خود هماهنگ سازند و بنابر این احساس امنیت عاطفی بیشتری به آنها دست دهد .

نقش زبان و فرهنگ در این رویکرد زبان وسیله ای برای ارتباط است توانش زبانی ، دانستن صورت و معنا تنها یک بخش از توانش ارتباطی است جنبه دیگر توانش ارتباطی دانستن نقشهایی است که زبان برای آن بکار برده می شود

تاکید رویکرد ارتباطی به کدام حیطه زبانی و مهارت زبانی است ؟به نقشهای زبان بیش از این تاکید می شود معمولا برنامه درسی بر اساس نقش طرح ریزی می شود برای هر نقش صورتهای مختلفی ارائه می گردد در ابتدا فقط صورتهای ساده ارائه می گرد اما هم چنانکه دانش آموزان مهارت بیشتری در زبان مقصد پیدا می کنند نقشها ارائه می گردند و صورتهای پیچیده تری یاد داده می شوند .

 نقش زبان مادری دانش آموز در این رویکرد زبان مادری دانش آموز نقشی خاصی در این رویکرد ندارد .دانش آموز از میان این گفتگو های تدبیر یافته کلاسی درس را فرا گرفته ودر می یابند که زبان مقصد وسیله ارتباط است و فقط چیزی برای مطالعه نیست .

نحوه ارزشیابی معلم می تواند نه تنها درستی ودقت بلکه روان و سلیس بودن دانش آموزان خود را نیز ارزشیابی می کند معلم می تواند به طور غیر رسمی عملکرد دانش آموزانش را از طریق نقش خود به عنوان مشاور یا طرف ارتباط ارزشیابی کند . معلم برای ارزشیابی رسمی تر ممکن است از آزمون ارتباطی استفاده کند (مطالعه بیشتر آزمون های ارتباطی مدسنMedsen)

پاسخ به خطاهای دانش آموزانخطاهایی که در صورت زبان رخ می دهند نا دیده گرفته می شوند وبه عنوان نتیجه طبیعی روند پیشرفت در مهارت های ارتباطی تلقی می شوند دانش آموزان ممکن است دانش زبانی محدودی داشته اما همچنان ارتباط گرهایی موفق باشند.

 وسایل کمک آموزشی دانش آموزان قادر به انتقال آموخته های کلاسی به جهان خارج نمی باشند برای غلبه بر این مشکل خاص و برای در گیر کردن دانش آموزان با زبان طبیعی در موقعیت های مختلف ، طرفداران رویکرد ارتباطی استفاده از وسایل کمک آموزشی زبانی واقعی را تبلیغ می نمایند .جملات بهم ریخته ، بازی های زبانی ،داستان های تصویری ، ایفای نقش .

  نتیجه بزرگترین کمک رویکرد ارتباطی آن است که از معلمان می خواهند به دید دقیق تری به آنچه که در ارتباط می گذرد نگاه کنند چنانچه معلمان کاربرد زبان مقصد را از دانش آموزان بخواهند در آنصورت باید همه آنچه که لازمه توانش ارتباطی است را بدرستی بدانند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۸
younes rostami

نظرات  (۱)

عالی بود.امیدوارم با آرامش تدریس نمایی.موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی