گروه آموزشی زبان انگلیسی استان کهگیلویه و بویراحمد

اهمیت زبان انگلیسی این روز ها بر کسی پوشیده نیست و اگر شما الان در حال مطالعه این متن هستید مطمئنا از اهمیت آن اطلاع یافته اید.

مطمئنا در آموزش هر زبانی اولین قدم، آموزش لغات آن زبان خواهد بود و خوشبختانه یا متاسفانه روش های بی شماری درست یا نادرست ،علمی یا غیر علمی شکل گرفته اند از قبیل جعبه لایتنر،فلش کارت ،102 روش آموزش لغات و  ...

شاید  این ترفندها و بازی های ذهنی که بعضا علمی هم هستند موثر باشند و مطمئنا نیز اینچنین است اما شاید در این زنحیر یادگیری حلقه گم شده توجه به نکات ابتدایی آموزش باشد...این که مخاطب را با سیل عظیمی از واژگان انگلیسی و از همه بدتر معادل های فارسی کم کاربرد یا حتی منسوخ  مواجه کنیم و ذهن او را تبدیل به انباری از واژگان کنیم که توانایی فهم زبان و توانایی مکالمه وی را به شدت محدود کند انتخاب علمی و درستی نخواهد بود.

 چرا که  طرف آموزش به هنگام استفاده از لغات در میان انبوهی از لغات و معادل آنها سرگردان میشود، 


حال بهترین روش برای بخاطر سپردن لغات یک زبان جدید چیست؟

1 .نکته اول که بسیار قابل توجه است این است که قرار نیست شما برای وازگان انگلیسی معادل فارسی بیابید،زبان هر کشوری جزئی از فرهنگ آن کشور است و اشتباه ترین روش یادگیری مطمئنا یافتن معادل های فارسی (که بعضا کاربرد لغت اصلی در زبان وی را ندارد)خواهدبود.

 

2.نکته دوم ، حال فرض کنید که شما یافتن معادل های فارسی در زبان فارسی را متوقف کردید پس چه راهی است که یادگیری صحیح را تضمین خواهد کرد؟

"ارتباط لغات با واقعیات روزمره زندگی" اولین اتفاقی که در ذهن شما با شنیدن واژه "فیل" می افتد چیست ؟ مجسم شدن لحظه ای تصویر آن در ذهن شما.

همینطور واژه هایی از قبیل cat,dog,hat,... به این دلیل در ذهن شما جاودانه هستند که شما تصاویر و معادلات صحیح و قابل لمسی رابرای آنها در نظر گرفته اید.

فرض کنید من در حین مطالعه به واژه ی reverie برمیخورم من اولین چیزی که به ذهنم میرسه اینه که موقع درس خوندن همش میرم تو رویا و خیال پردازی میکنم پس این واژه معرف اون حالت منه نه اینکه "معادل انگلیسی خیال پردازی باشه"!

بنابراین هر وقت که با واژه جدیدی آشنا شدید آن را به محیط اطرافتان ، لباستان ، جامعه تان نسبت دهید و مطمئن باشید که واژه ها به راحتی امکان فرار از ذهنتان را نخواهند داشت.

 3.نکته سوم اینه که یادگیری با ارتباط آموخته های جدید با آموخته های قبلی روی میدهد...پس اگه به دو تا لغت بر خوردید که به نظرتون معنی یکسانی داشتند برید و بررسی کنید که تفاوت هاشون و موارد کاربردشون چیه.

(نگید وقت گیره،نگید حوصله ندارید... چیزی به اسم یادگیری فشرده وجود نداره هر سکه ای دو رو داره اگه به سرعت هزاران لغت یاد بگیرید(حتی با فرض اینکه وارد حافظه بلند مدتان شود)باید به اون روی سکه که استفاده کردن از اون ها هست هم توجه داشته باشید.

پس صرف وقت برای این کار ها رو  اتلاف وقت ندونید! بلکه سرمایه گذاری برای یادگیری اصولی آن بدانید.

4.نکته چهارم اینکه کلا یادگیری زبان یه کار خیلی شیرین و دوست داشتنیه ای هستش اگه میتونید فیلم ببینید (سریالfriends به شدت توصیه میشه).اگه میتونید رمان و داستان بخونید (برای نمونه داستان little prince) اگه حوصله خوندن اخبار رو دارید سایت های خبری (مثل bbc) رو چک کنید...یادگیری لغت در متن و در یک قالب نه تنها موثر تر و پایدارتر خواهد بود بلکه با قواعد درست جملات و ترکیب نیز آشنا میشوید!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۱
younes rostami

نظرات  (۱)

بسیار عالی بود.تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی